Szymon Rudnicki
Podejmując decyzję o utworzeniu baz danych dotyczących historii Sejmu II
Rzeczypospolitej oraz o udostępnieniu ich w sieci Internet postanowiono rozpocząć
od interpelacji poselskich. O wyborze zadecydowały następujące przesłanki:
1/ - interpelacje obok wystąpień sejmowych i wniosków są jednym z głównych
narzędzi działalności poselskiej.
2/ - jeżeli wystąpienia sejmowe i wnioski można znaleźć w stenogramach i
drukach sejmowych, to interpelacje są rozproszone i często trudno dostępne.
3/ - w związku z tym są stosunkowo rzadko wykorzystywane jako źródło historyczne;
tymczasem zawierają niezmiernie bogaty i różnorodny materiał, a stanowią
przecież lustro w którym znalazły odbicie najważniejsze i najboleśniejsze
problemy nurtujące społeczeństwo.
Wnoszenie interpelacji było metodą działania, którą chętnie i często stosowały
wszystkie kluby. Jest to jedna z metod parlamentarnej kontroli aparatu państwowego,
pozwalająca także na zwrócenia uwagi opinii publicznej na zjawiska negatywne.
Przede wszystkim była to metoda walki z przekraczaniem lub wadliwym stosowaniem
prawa przez władze administracyjne wszystkich szczebli, poczynając od zachowywania
się policjantów czy urzędników najniższego szczebla do członków rządu. Były
też metodą nacisku na rząd; jednocześnie narzędziem walki politycznej i o
tym też nie należy zapominać, korzystając z tego źródła. Interpelacje dotyczyły
zarówno spraw ogólnych, jak i jednostkowych. Część z nich miała charakter
zasadniczy, odnosiła się do podstaw funkcjonowania państwa, część wyraźnie
charakter interwencyjny, nieraz w sprawach jednostkowych. Niektóre interpelacje
składano celem immunizowania tekstu prasowego, zdjętego przez cenzurę. Praktyka
ta została zapoczątkowana przez posłów PPS i zmierzała do przeciwdziałania
nieuzasadnionym decyzjom władz nadzorujących prasę. Interpelacje mają zazwyczaj
charakter represyjny tzn. że poseł domaga się reakcji władz z powodu już
zaistniałego ich działania, podczas gdy interwencja poselska ma charakter
prewencyjny, mający na celu zapobieżenie naruszeniu czyichś praw, względnie
wyrządzeniu krzywdy.
Jak pisał w 1977 r. Andrzej Ajnenkiel "stanowią one zasadniczy dokument
ukazujący oczyma posłów - zasadnicze braki, słabości i deformacje w życiu
państwowym i stosunkach społecznych i gospodarczych II Rzeczypospolitej.
Obrazują warunki w jakich odradzało się i istniało ówczesne państwo polskie,
odzwierciedlają postawy poszczególnych grup społecznych i politycznych, mniejszości
narodowych, informują o warunkach bytu szerokich mas. Poruszana problematyka,
liczba, nazwiska interpelantów i klubów, z których pochodzili, stanowi jeden
z istotnych elementów zmieniających się realiów politycznych, nasilających
się bądź słabnących konfliktów społecznych, narodowościowych i politycznych".
(Wstęp do kolekcji interpelacji parlamentarnych II Rzeczypospolitej, Archiwum
Sejmu, masz.).
Konfrontacja interpelacji z odpowiedziami rządu i ministrów pozwoliłaby
na konfrontację stanowisk. Niestety odpowiedzi zachowały się w znacznie
mniejszym stopniu niż interpelacje. Rząd występował często jako obrońca
krytykowanych niższych ogniw władzy odpowiadając, że nie stwierdzono nieprawidłowości
w działaniu krytykowanych. Czynił tak również w wypadkach ewidentnego naruszenia
prawa. Niejednokrotnie wcale nie odpowiadał, mimo nałożonego przez Sejm
obowiązku. Już po roku działania Sejmu posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego
skarżyli się, że nie otrzymują odpowiedzi na interpelacje. /Wniosek nagły,
9 marca 1920 r., Sejm Ustawodawczy. Druk nr 1578/. Wniosek niewiele zmienił
i proceder ten trwał zarówno w tej kadencji Sejmu, jak i następnych. Stąd
były wypadki kilkakrotnego wnoszenia interpelacji w tej samej sprawie.
Jednocześnie już na 6. posiedzeniu Sejmu w dn. 25 lutym 1919 r. Marszałek
mówił o zasypywaniu Sejmu interpelacjami i wnioskami, że "przy rzetelnej
pracy wystarczyłoby ich na dwa lata pracy" i apelował do posłów o samoograniczenie.
Widocznie apel nie odniósł skutku, bo na 19. posiedzeniu Sejmu w dn. 27 marca
1919 r. Marszałek zwrócił uwagę posłom, że "wobec nawału interpelacji niemożliwe
wprost jest stawianie ich w najbliższym czasie, w najbliższych miesiącach
- powiedzmy - na porządek dzienny." Marszałek w porozumieniu z konwentem
seniorów zarządził, by na każdą interpelację była odpowiedź pisemna, chyba,
że interpelant będzie żądał rozprawy na plenum, a konwent seniorów na to
się zgodzi.
Interpelacje traktowano jako część sprawozdań sejmowych, a zgodnie z art.
5 ustawy o nietykalności poselskiej z 8 kwietnia 1919 r. "nikt nie może być
pociągnięty do odpowiedzialności za zgodne z prawdą sprawozdanie z obrad
Sejmu i Komisji Sejmowej ani też za częściowy lub zupełny przedruk tychże
jawnych obrad zgodny z urzędowym stenograficznym protokołem. Te sprawozdania
i przedruki nie podlegają konfiskacie i wolne są od cenzury." (Dz. PrPP nr
31 z 1919 r. poz. 263).
Od 1921 r. sprawę interpelacji regulował art. 33 Konstytucji: "Posłowie
mają prawo zwracać się do Rządu bądź do poszczególnych ministerstw w sposób,
regulaminem przepisany. Minister ma obowiązek udzielić odpowiedzi ustnie
lub pisemnie w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni, albo w umotywowanym oświadczeniu
usprawiedliwić brak rzeczowej odpowiedzi. Na żądanie interpelantów odpowiedź
musi być Sejmowi zakomunikowana. Sejm może odpowiedź Rządu uczynić przedmiotem
dyskusji i uchwały."
Z kolei w Konstytucji 1935 r. sprawie interpelacji poświęcono w art. 45
pkt. 2 i 3:
Pkt 2 "Posłowie mogą zwracać się do Prezesa Rady Ministrów i Ministrów z
interpelacjami w sprawach, dotyczących ich zakresu działania, w sposób określony
regulaminem.
Pkt. 3 Prezes Rady Ministrów lub interpelowany minister obowiązany jest
udzielić odpowiedzi w ciągu 45 dni albo podać powody, uzasadniające odmowę
udzielenia wyjaśnień".
Sposób składania interpelacji, tryb postępowania z nimi szczegółowo określały
regulaminy poszczególnych kadencji Sejmu. Np. regulamin Sejmu Ustawodawczego
ustalając liczbę podpisów pod interpelacjami na 15 zamknął drogę do samodzielnego
składania interpelacji klubom mniejszości narodowych, zmuszając ich do szukania
poparcia klubu socjalistycznego lub PSL "Wyzwolenia". Znamy wypadki, kiedy
takiego poparcia im odmówiono. Dlatego poniżej zamieszczone zostały odpowiednie
paragrafy każdorazowego regulaminu Sejmu.
Poczynając od drugiej kadencji liczba interpelacji wyraźnie się zmniejsza.
Wpłynął na to nie tylko fakt, że poza Sejmem Ustawodawczym, w następnych
pięciu kadencjach Sejmu tylko dwie nie uległy skróceniu (1922-1927, 1930-1935).
Po przewrocie majowym 1926 r. notujemy także częste wypadki zawieszania sesji
parlamentu, nieraz nawet przed ich otworzeniem. Na spadek liczby interpelacji
niewątpliwie wpływ miał stosunek obozu rządzącego do parlamentu; dążenie
sanacji do ograniczenia roli parlamentu w życiu państwa. Gwałtownie spadła
liczba przede wszystkim interpelacji w sprawach indywidualnych, a w następnych
kadencjach również w sprawach ogólnych. Bezpartyjny Blok Współpracy z Rządem
od początku zrezygnował z ich składania, uznając je za narzędzie walki opozycji
z rządem. Natomiast kilkakrotnie z interpelacjami manifestacyjnie wystąpił
Obóz Zjednoczenia Narodowego, niewątpliwie w porozumieniu z rządem.
Po osiągnięciu bezwzględnej większości w Sejmie w III kadencji BBWR znacznie
ograniczył możliwość składania interpelacji zwiększając liczbę potrzebnych
podpisów do 30. W ten sposób jedynie dwa kluby opozycyjne mogły samodzielnie
zgłaszać interpelacje. Zamknęło to w znacznej mierze drogę do wykorzystania
tego narzędzia działalności parlamentarnej m.in. klubom mniejszości narodowych,
które musiały korzystać z poparcia posłów innych klubów. Najwięcej interpelacji
w tej kadencji złożył Klub Narodowy, traktując je jako narzędzie walki
politycznej. Przypomnieć należy, że we wszystkich kadencjach Sejmu interpelacje
traktowano podobnie jak wystąpienia sejmowe i wnioski; tzn. nie podlegały
one ingerencji cenzury.
Poczynając od IV kadencji wybory sejmowe bojkotowały polskie partie opozycyjne.
Kluby mniejszości narodowych pozostały w Sejmie w stanie szczątkowym. Motywowały
swój udział chęcią posiadania trybuny do artykułowania swoich potrzeb. Sejm
zmienił całkowicie sposób składania interpelacji. Od tej kadencji posłowie
mogli składać interpelacje indywidualnie, lecz zwiększyły rolę marszałka
w ich przyjmowaniu, a rząd po raz pierwszy uzyskał możliwość legalnej odmowy
udzielenia odpowiedzi na interpelację. Sejm następnej kadencji jeszcze bardziej
ograniczył samodzielność posłów. Mało tego - na jednym z ostatnich posiedzeń
Sejmu w dn. 16 czerwca 1939 r. Marszałek udzielił reprymendy posłom, w ogromnej
większości należącym do obozu rządowego. Stwierdził, że "wszelkie gołosłowne
zarzuty, wszelkie inwektywy czy to pod adresem Rządu, czy organów administracyjnych,
jako nie mające nic wspólnego z obiektywnymi faktami, nie mogące przeto
być przedmiotem odpowiedzi, nie mogą być uważane za interpelacje". Poza tym
według niego interpelacje nie mogą odnosić się do spraw należących do prerogatyw
Prezydenta Rzeczypospolitej.
W trakcie wojny zniszczone zostało archiwum sejmowe. W latach 1973-1977
pod kierownictwem prof. Andrzeja Ajnenkiela podjęto działania celem odtworzenia
kolekcji. Przeprowadzono kwerendę w Archiwum Akt Nowych. Przejrzano zasób
Prezydium Rady Ministrów, poszczególnych ministerstw oraz Prokuratorii Generalnej.
Po 1990 r. kontynuowano zbieranie relacji korzystając m.in. z zasobu Centralnego
Archiwum Syjonizmu w Jerozolimie i akt Instytutu im. Szewczenki, obecnie
znajdującego się w Bibliotece Narodowej w Warszawie.
Z posiadanej obecnie kolekcji zostały wybrane wszystkie interpelacje dotyczące
posłów, warunków ich pracy, immunitetu poselskiego itd. Kolejny blok stanowią
interpelacje mniejszości narodowych oraz klubów polskich w sprawach mniejszości
narodowych. W tym wypadku pominięto wszystkie interpelacje w sprawach indywidualnych
oraz pewną liczbę interpelacji w sprawach już uprzednio poruszanych. Poza
tym zamieszczono ważniejsze interpelacje odnoszące się do sprawy granic,
mniejszości polskiej za granicą oraz pewną liczbę interpelacji w innych sprawach,
dla pokazania ich zakresu.
Do wymienionych powyżej typów interpelacji dołączono ich obrazy w celu udostępnienia ich w sieci Internet w wersji oryginalnej.
Dla ułatwienia korzystania z bazy zamieszczono:
1. tabelę ukazującą kadencje Sejmu i liczbę interpelacji zgłoszonych w danej
kadencji.
2. wyjątki z regulaminów sejmowych regulujących składanie i odpowiedzi na
interpelacje.
Kadencje Sejmu
| Sejm Ustawodawczy 1919-1922 |
|
|
|
|
|
|
3730 interpelacji |
| Sejm I kadencji 1922-1927 |
|
|
|
|
|
|
4493 interpelacji |
| Sejm II Kadencji 1928-1930 |
|
|
|
|
|
|
997 interpelacji |
| Sejm III Kadencji 1930-1935 |
|
|
|
|
|
|
350 interpelacji |
| Sejm IV kadencji 1935-1938 |
|
|
|
|
|
|
336 interpelacji |
| Sejm V kadencji 1938 |
|
|
|
|
|
|
>100 interpelacji |
Regulaminy sejmowe
Sejm Ustawodawczy RP. Tymczasowy Regulamin obrad Sejmu Ustawodawczego
Rzeczypospolitej Polskiej. Druk nr 1, Warszawa 15 IX 1921:
Art. 45. Interpelacje, skierowane do Rządu, winny być podpisane przynajmniej
przez 15 członków Sejmu. Po otrzymaniu interpelacji Marszałek komunikuje
je Prezydentowi Rady Ministrów z zapytaniem, kiedy Rząd zechce udzielić
wyjaśnień. Po otrzymaniu odpowiedzi, a w każdym razie nie później niż po
upływie miesiąca, Marszałek umieszcza interpelację na porządku dziennym.
Dyskusja nad interpelacją następuje w wypadkach, kiedy Sejm uzna jej potrzebę.
Odpowiedź Rządu na interpelację może być udzielona na piśmie. Sejm przyjmuje
odpowiedź do wiadomości lub jej nie przyjmuje.
Na 214. posiedzeniu Sejmu 1 marca 1921 r. regulamin uzupełniono przez dodanie
do art. 65 zdania:
Teksty wniosków i interpelacji, wniesionych zgodnie z regulaminem i bądź
w całości, bądź z tytułu ogłoszonych w Izbie, stają się częścią składową
obrad tego posiedzenia, na którym zostały zgłoszone do laski marszałkowskiej
i powinny być urzędowo ogłaszane przez dołączenie w druku do druków sejmowych.
Sejm I kadencji. Regulamin obrad Sejmu uchwalony dn. 16 lutego 1923
r., Druk nr 233, Warszawa 1923:
Art. 25. Interpelacje skierowane do Rządu winny być podpisane przynajmniej
przez 15 posłów. Marszałek ma prawo żądania od interpelantów usunięcia
z interpelacji wyrazów, nie odpowiadających powadze Sejmu, i w tym celu może
ogłoszenie interpelacji odłożyć do następnego posiedzenia.
Art. 26. Po przyjęciu interpelacji Marszałek przesyła ją Prezydentowi Rady
Ministrów.
O ile interpelanci nie zadowolą się odpowiedzią, względnie o ile w ciągu
6 tygodni Rząd nie udzieli odpowiedzi Marszałek na żądanie interpelantów
(art. 25 ust. 1) umieszcza interpelację na porządku dziennym. Dyskusja nad
interpelacją następuje tylko w wypadkach, w których Sejm swą uchwałą uzna
potrzebę dyskusji po wysłuchaniu treści interpelacji, ewentualnie udzielonej
odpowiedzi Rządu, oraz krótkim, nie dłużej niż 10 minut, umotywowaniu przez
jednego z -interpelantów konieczności odbycia dyskusji. W dyskusji może być
postawiony wniosek, że Sejm przyjmuje, względnie nie przyjmuje, odpowiedzi
do wiadomości lub też wzywa Rząd do udzielenia odpowiedzi na plenarnym
posiedzeniu w określonym terminie.
Sejm II kadencji. Na 29 posiedzeniu w dn. 22 stycznia 1929 r. dyskutowano
nad zmianami w regulaminie obrad Sejmu. Artykuły dotyczące interpelacji pozostały
bez zmian w stosunku do regulaminu obowiązującego w Sejmie I kadencji.
Sejm III kadencji. Regulamin obrad Sejmu uchwalony dnia 16 grudnia
1930r., Druk nr 388, Warszawa 1931:
Art. 25. Interpelacje, skierowane do Rządu, winny być podpisane przynajmniej
przez 30 posłów.
O wpłynięciu interpelacji Marszałek podaje do wiadomości Izby na końcu tego
posiedzenia, na którym interpelacja została zgłoszona. Marszałek ma prawo
żądania od interpelantów usunięcia z interpelacji wyrazów, nie odpowiadających
powadze Sejmu, i w tym celu może ogłoszenie interpelacji odłożyć do wprowadzenia
przez interpelantów odpowiednich zmian.
Art. 26. Po przyjęciu interpelacji Marszałek przesyła ją Prezydentowi Rady
Ministrów.
O ile interpelanci nie zadowolą się odpowiedzią, względnie o ile w ciągu
6 tygodni Rząd nie udzieli odpowiedzi Marszałek na żądanie interpelantów
(art. 25 ust. 1) umieszcza interpelację na porządku dziennym. Dyskusja nad
interpelacją następuje tylko w wypadkach, w których Sejm swą uchwałą uzna
potrzebę dyskusji po wysłuchaniu treści interpelacji, ewentualnie udzielonej
odpowiedzi Rządu, oraz krótkim, nie dłużej niż 10 minut, umotywowaniu przez
jednego z interpelantów konieczności odbycia dyskusji. W dyskusji może być
postawiony wniosek, że Sejm przyjmuje, względnie nie przyjmuje, odpowiedzi
do wiadomości lub też wzywa Rząd do udzielenia odpowiedzi na plenarnym posiedzeniu
w określonym terminie.
Sejm IV kadencji. Regulamin Sejmu z dn. 5 X 1935, Druk nr 2:
Projekt przedłożony Sejmowi przez Komisję Regulaminową przewidywał:
Art. 33 Poseł może złożyć projekt ustawy, wniosek lub interpelację tylko
we własnym imieniu. (Według stenogramu Sejm przyjął sprawozdanie Komisji
Regulaminowej druk nr 1 na 1. posiedzeniu w dn. 5 października 1935
r. bez zmian. Natomiast w wersji drukowanej regulaminu (Druk nr 2) tego zapisu
zabrakło, choć wiadomo, że obowiązywał.)
Art. 88
1) Interpelacje, po przyjęciu ich do laski marszałkowskiej, będą odesłane
do Prezesa Rady Ministrów bez rozprawy.
2) Prezes Rady Ministrów lub Minister udzieli odpowiedzi lub uzasadni odmowę
udzielenia wyjaśnień bądź na piśmie, bądź ustnie.
3) Marszałek Sejmu prześle odpowiedź interpelantowi
4) Na żądanie interpelanta Marszałek wniesie interpelację na porządek dzienny
posiedzenia plenarnego Sejmu; Marszałek wniesie również interpelację na
porządek dzienny, jeżeli Prezes Rady Ministrów lub interpelowany Minister
zawiadomi go, że zamierza udzielić ustnej odpowiedzi.
5) Sejm po wysłuchaniu treści interpelacji i odpowiedzi Rządu, rozstrzygnie,
czy ma się odbyć rozprawa.
6) W rozprawie poza przedstawicielem Rządu może zabrać głos interpelant
oraz jeden z posłów, zajmujących odmienne od interpelanta stanowisko.
Sejm V kadencji. Regulamin Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej uchwalony
przez Sejm 29 listopada 1938 r. druk nr 2. W odniesieniu do interpelacji
pozostał niezmieniony w stosunku do poprzedniej kadencji.