|
Nawigacja
Logowanie
Typy wyszukiwań
Rekordy katalogowania kodowane są w zestawie znaków Unicode. Unicode pozwala na wyświetlanie znaków charakterystycznych dla różnych pism używanych na świecie.
Wprowadzenie Unicode w systemie ALEPH oznacza, że znaki specjalne z takich alfabetów jak hebrajski, arabski, cyrylica itp., mogą być wyświetlane i wprowadzane z klawiatury. Aby przeglądarka współpracowała poprawnie z Unicode, musi mieć włączoną opcję do interpretacji znaków w standardzie UTF-8 oraz zainstalowaną odpowiednią czcionkę. Aby wyświetlić pełen zakres znaków Unicode, należy na komputerze zainstalować czcionkę Unicode. W przeglądarkach, w których nie ma opcji interpretacji znaków UTF-8, znaki specjalne nie wyświetlą się lub wyświetlą się następująco: "z" zamiast "ż" itp.
Funkcja Wyszukiwanie przez indeksy pozwala na przeglądanie kartotek (np. autorów, tytułów, haseł przedmiotowych itd.) zdefiniowanych w danej bazie. Po wybraniu kartoteki należy podać tekst początkowy. System wyświetli listę uporządkowaną alfabetycznie, zaczynając od podanego tekstu. Po liście można poruszać się za pomocą ikon poprzedniej i następnej strony. Przy każdym haśle w indeksie system wyświetla liczbę rekordów związanych z tym hasłem oraz odsyła do hasła powiązanego z kartoteki wzorcowej (jeżeli takie istnieje). Kliknięcie na powiązanie powoduje wyświetlenie hasła z kartoteki wzorcowej. Kliknięcie na wyróżnione hasło wyświetli listę powiązanych rekordów.Listę haseł można wyświetlić:
Funkcja ta pozwala na wyszukiwanie rekordów za pomocą kilku dostępnych opcji. Możliwe jest użycie wyszukiwania prostego, zaawansowanego, wyszukiwania w wielu polach, w wielu bazach oraz za pomocą języka CCL. Możliwe jest również ograniczenie wyszukiwania (w zależności od bazy) do wybranych typów wydawnictw.
Na dole każdego ekranu wyszukiwania umieszczone są wskazówki zawierające bardziej szczegółowe informacje dotyczące danej opcji.
Liczba możliwych do wyszukania rekordów jest ograniczona do ustalonego limitu. Jeżeli w wyniku wyszukiwania znaleziona zostanie większa liczba rekordów niż przewidziany limit, system poprosi o zawężenie wyszukiwania. System ALEPH obsługuje operartory logiczne AND, OR oraz NOT. W przypadku nie podania operatora logicznego, domyślnie stosowany jest operator AND. Operatory mogą być pisane w języku angielskim lub wyrażane za pomocą następujących symboli:
W wyrażeniach wyszukiwawczych można stosować następujące znaki maskujące: Znak ? lub * (gwiazdka) może być umieszczony z lewej, prawej strony lub w środku słowa, ale nie może być użyty więcej niż jeden raz w wyrażeniu wyszukiwawczym. Znak # może być użyty, aby wskazać na różne możliwości pisowni tego samego słowa. Na przykład, parl#ment odpowiada słowom parlament jak i parlement. Znak ! odpowiada jednemu znakowi w słowie. Zastępuje na swojej pozycji dowolny znak. Na przykład wprowadzenie w!da spowoduje wyszukanie zarówno słów woda, jak i wada. Znak % po którym występuje liczba, może wystąpić pomiędzy dwoma słowami aby wskazać, że interesują nas słowa oddzielone co najwyżej podaną liczbą innych słów. Przy tym kolejność występowania słów nie ma znaczenia. Na przykład, wprowadzenie ustrój %3 prawo odpowiada wyrażeniom ustrój i prawo, prawo i ustrój; jak i ustrój sądów i prawo Znak ! po którym występuje liczba, może wystąpić pomiędzy dwoma słowami aby wskazać, że interesują nas słowa oddzielone co najwyżej podaną liczbą innych słów. Przy tym kolejność występowania słów ma znaczenie. W tym wypadku ustrój !3 prawo odpowiada wyrażeniom ustrój i prawo i ustrój sądów i prawo ale nie prawo i ustrój. Uwaga: stosując operator bliskości (znak % lub !) należy wybrać zbiór słów z tytułów i opcję Słowa sąsiadują. Istnieje możliwość zawężenia wyszukiwania (w zależności od bazy) do konkretnego języka dokumentu, jego typu oraz daty wydania.
Funkcja pozwala na wyszukanie rekordów poprzez słowa z takich pól jak Autor, Tytuł, Temat, Rok wydania, Numer rekordu itd. Słowa wpisane małymi literami wyszukują również słowa pisane dużymi literami. W wyrażeniach wyszukiwawczych można stosować operatory logiczne AND, OR oraz NOT. System ALEPH umożliwia użycie operatorów AND/OR/NOT jako prawdziwe słowa kiedy są one częścią wyrażenia wyszukiwawczego. Należy je jednak ująć w cudzysłowy, np. Why "not" socialism
Wyszukiwanie zaawansowane umożliwia przeszukiwanie baz danych poprzez słowa z wybranych pól lub ze zbioru słów wszystkich. Zbiór słów wybieramy z rozwijanego menu. Wzajemny stosunek między tymi trzema polami jest obsługiwany przez operator AND. Listę rekordów wyświetlimy klikając w link w kolumnie Liczba rekordów.
Funkcja wyszukiwania w wielu polach umożliwia jednoczesne wyszukiwanie w więcej niż jednym zbiorze słów, z operatorem AND pomiędzy nimi. Wypełnienie więcej niż jednego pola, powoduje zawężenie wyszukiwania.
Funkcja wyszukiwania w wielu bazach jest dostępna z menu głównego. Po wpisaniu wyrażenia wyszukiwawczego, zaznaczamy bazy do przeszukiwania i klikamy przycisk Dalej. Wyświetli się ekran wyników wyszukiwania w wielu bazach. Ekran ten zawiera listę przeszukanych baz, z liczbą rekordów w każdej z nich. Kliknięcie w nazwę odpowiedniej bazy, spowoduje wyświetlenie wyników wyszukiwania w danej bazie. Po wyświetleniu wyników w jednej bazie, wyniki wyszukiwań z innych baz są wtedy dostępne w Historii wyszukiwań.
Języka CCL (Common Command Language) można używać do wyszukiwania w kilku różnych indeksach jednocześnie. Przy wyszukiwaniu za pomocą języka CCL niezbędna jest znajomość kodów zbiorów słów. Pełna lista tych kodów dla poszczególnych baz jest dostępna na ekranie Wyszukiwanie CCL.
Funkcja pozwala zmienić język interfejsu, wybrać język rekordów, a także określić sposoby prezentacji listy rekordów, liczbę wyświetlanych rekordów oraz ich format.
Dokumenty wybrane z bazy można wyświetlić w trzech formatach: skróconym, karta oraz pełnym. Wyświetlenie rekordu w pełnym formacie umożliwia przejście do:
Dodatkowo, pełny widok rekordu, pozwala na użycie określonych opcji dostępnych na pasku opcji, który wyświetla się nad pełnym widokiem rekordu. Rekord można:
Funkcja przywołuje na pulpit listę dostępnych baz danych.
Dane o zasobach dla wybranej bazy są dostępne z: - listy wyników w kolumnie Zasoby - rekordu bibliograficznego wyświetlonego w formacie pełnym z linii Zasoby Na liście egzemplarzy można zastosować kilka filtrów wyświetlania:
Po zalogowaniu opcja Logowanie zmienia się na opcję Moje konto, dzięki której możliwy jest dostęp do informacji na temat wypożyczeń, zamówień, historii wypożyczeń, profili SDI, zobowiazań finansowych a także danych adresowych zalogowanej osoby.
Zamówienie wymaga autoryzacji (logowania) w systemie.
Na liście zasobów możemy:
Jeżeli na liście zasobów znajduje się termin zwrotu, oznacza to, że ten egzemplarz jest aktualnie wypożyczony.
Po wybraniu rekordów, możemy je zapisać lub wysłać pocztą elektroniczną. Aby wysłać listę rekordów przez e-mail:
Aby zapisać rekordy na dysku:
Opcja Zapisz plik pozwala zapisać na serwerze albo wybrane rekordy albo podzestaw rekordów z listy rekordów.
Zapisywany plik ma nadawane rozszerzenie .SAV i aby go edytować w łatwy sposób należy w systemie Windows ustawić opcję, która pozwoli, aby wszystkie pliki o tym rozszerzeniu były otwierane w edytorze Word. Dodatkowo aby móc poprawnie oglądać znaki inne niż łacińskie powinniśmy na odpowiednim ekranie zaznaczyć opcję "Unicode/UTF-8".
SDI (Selektywna Dystrybucja Informacji) polega na zleceniu systemowi bibliotecznemu dostarczania danych o nowościach katalogu z zadaną częstotliwością. Użytkownik (czytelnik) określa zapytanie wyszukiwawcze w wybranych bazach danych, wybiera format (pełny, karta) oraz formę otrzymywania odpowiedzi (e-mail lub RSS) - tworząc tzw. profil - SDI. System w ustalonych odstępach czasu uruchamia zadane wyszukiwanie i odsyła odpowiedzi zamawiającemu. Funkcja ta wyszukuje rekordy z nowymi lub ostatnio poprawionymi egzemplarzami. Dlatego można z niej skorzystać w bazie Katalog główny (BIS01) oraz w bazie Artykułów z czasopism (BIS05) - obie bazy posiadają w systemie ALEPH egzemplarze. Aby stworzyć profil SDI konieczna jest Logowanie w systemie. Należy wpisać ID użytkownika i kod kreskowy z karty czytelnika. Jeżeli wyniki raportu mają być wysłane e-mailowo na konto czytelnika, powinien on mieć zarejestrowany adres e-mail. Każdy czytelnik może założyć dowolną liczbę profili SDI. Pierwszym krokiem jest wykonanie wyszukiwania w wybranej bazie. Na ekranie wyników wyszukiwania wybieramy opcję Załóż profil SDI. Link ten oznacza dodanie do konta czytelnika nowego zapytania SDI na podstawie aktualnego wyszukiwania. Wyświetli się formularz do uzupełnienia parametrów profilu.
Na koncie czytelnika w zakładce Profile SDI wyświetlona jest lista wszystkich aktywnych profili SDI w formie tabelki. W kolumnie RSS URL zapisane są adresy kanałów RSS dla profili. Adres taki należy skopiować do okienka adresowego przeglądarki (zalecany jest Internet Expolorer).
Funkcja pozwala na wyświetlenie listy zestawów rekordów uzyskanych w wyniku wyszukiwania oraz na:
Koszyk jest folderem roboczym, do którego dostęp nie wymaga autoryzacji. Funkcja ta umożliwia dodanie wybranych rekordów do koszyka, obejrzenie zawartości
koszyka oraz wysłanie jej pocztą elektroniczną lub zapisanie do pliku.
W koszyku mogą być przechowywane informacje ze wszystkich baz.
Lista rekordów zostanie wyświetlona, kiedy wpiszemy zapytanie wyszukiwawcze, które spowoduje wyszukanie rekordów lub gdy klikniemy hasło przeglądając indeksy.
Liczba wyświetlanych rekordów jest ograniczona do 1000.
Tworzenie podzestawu pozwala nam na pracę z grupą rekordów, wybranych z listy rekordów. Po wybraniu rekordów z listy klikamy Utwórz podzestaw. Lista wyników zawierać będzie rekordy wybrane do podzestawu. Rekordy z podzestawu traktowane są jak lista wyszukanych rekordów. Rekordy mogą być zaznaczane do tworzenia następnego podzestawu, dodawane do koszyka, wysyłane przez e-mail lub zapisane jako plik na dysku lokalnym. Każdy z zestawów lub podzestawów pozostanie w Historii wyszukiwania do zakończenia sesji. W Historii wyszukiwań podzestawy lub zestawy można wyświetlać, przecinać, tworzyć na ich podstawie profile SDI (ta ostatnia opcja dostępna po autoryzacji).
Filtrowanie pozwala, na tworzenie podzestawów swoich bieżących wyników wyszukiwania, poprzez zawężanie wyszukanego zestawu. Można wybrać opcję filtrowania i wprowadzić własne parametry (np. rok wydania publikacji, pole zawiera tekst) lub skorzystać z opcji wstępnie zdefiniowanych (np. dokumenty w języku angielskim). Należy kliknąć Filtr na pasku opcji listy rekordów.
Opcja Zawęź/Poszerz pozwala na przecięcie zestawu z nowym wyrażeniem wyszukiwawczym poprzez użycie operatorów logicznych AND, OR, NOT.
|